Racerapport – Jonas til 1/4 IM i Aalborg 2018

Jonas Andersen, vores ambassadør i Aalborg, deltog den 1. juli 2018 i 1/4 IM i Aalborg. Det var et stævne som var tiltænkt som et godt og oplagt træningspas på hjemmebane. Selvom det mentale ikke var 100% fokuseret, blev det alligevel til en super flot ny PR! Stærkt ??

Hvilke mål havde du for Aalborg Triathlon? Og hvorfor var det lige ved dette løb du ville indfri dem?

Min raceplan for 2018, var mere eller mindre lagt i november 2017. En plan jeg havde lagt med min bror. Årsagen til at jeg valgte den 1/4 IM i Aalborg, skyldes primært at fokus lå på at Challenge Herning, som var mit A-race inden Ironman, derfor blev det ikke en 1/2 IM i Aalborg. Ligeledes kommer det sig også af at stævnet ligger lokalt og er ligetil, samtidig var det en mulighed for en god træningsdag. Afsluttede en rigtig god træningsblok ugen forinden og med en smule ro op til races gav det god mulighed for at få testet formen af – når man sammenligner med Tri ved Søen hvor der ikke blev løbet maks.

Hvordan havde du forberedt dig til løbet ift. træning, kost og det mentale?

Forberedelserne op til stævnet har været rigtig blandet, kosten er altid i fokus og forsøger at holde mig til den plan jeg har, men arbejdspres og div. opgaver med flytning har givet et blandet fokus. Kosten kører altid snore lige, kylling, grønt og en form for kulhydrater til de store måltider og havregryn til morgenmad. Alle dage ugen ud. Fordi racet er af den kortere ende, valgte jeg ikke at loade op med glykosesirup som jeg plejer, men med slik dagen inden løbet.

Set på træningsfronten har ugen været forholdsvis rolig, godt 9 timers træning fra mandag til lørdag, men med lavere intensitet. Fornemmede gode takter igennem ugen.

Mentalt har jeg været langt væk set i forhold til optimale forberedelser, da mit fokus har været på at få arbejdet og trænet. Derfor blev selve stævnet nedprioriteret mentalt.

Hvordan gik løbet?

Raceday, som altid op kl. 6 (medmindre start er tidligere end kl. 9). Lave en kop kaffe og spise lidt småkager hertil (var lige det eneste let fordøjelige jeg kunne finde med sukker i) ;). Herefter i bad og ellers vente til kl. blev 8 så jeg kunne lave min sædvanelige chokoladehavregrød, spækket med gode kulhydrater og næring! Det er en sikker vinder for mig på raceday.

Af sted til race; med bilen pakket op, cykel, våddragt og diverse småting. Langt væk mentalt, men forsøger at komme lidt i racemode med høj musik og tanker om at racet skal biddrage på den lange bane!

Indtjekning sker sammen med min bror og forløber ganske roligt, helt ned i tempo. Ingen stress. Selvom jeg er rookie, så begynder man at kende rutinerne.

Swim start er kl. 11 og med 200m ud til start, var det fornuftigt at komme ud i vandet i god tid. Vi er ved bøjen 3min før start. Planen for svøm er at finde den gode rytme som jeg har fornemmet fra mine svømmepas i de forgangene uger og forhåbentlig svømme en smule hurtigere end ved Tri ved Søen. Starten går og jeg forsøger at lægge hårdt ud, ud på syregrænsen for hvor ens triceps er ved at smelte godt og grundigt i stykker. Der kommer godt flow og der er rigeligt med plads. Det giver en god ro. Jeg holder rytmen og forsøger hist og her at sætte tempoet op, men vurderer det nok er for risikabelt hvis jeg skal holde hele vejen.

Kommer op af vandet efter 15:12 (officielle tider). Godkendt, men ikke bedre end ved Tri ved Søen hvor jeg ender med en svømmetid på 15:11. Lidt skuffende, men on it goes!

Fuld fart i T1, løber nærmest helt op til cyklen før jeg arbejder med at få våddragten af. På med strømper, sko, hjelm og briller. Ud af T1 – 3:16. Væsentlig bedre end sidst, men stadig sløvt 😉

Cyklen, mål var NP 270 (watt). Det var sgu et ultimatum, ingen undtagelser. Hvis jeg kører 10 watt mere end sidst, så kan det kun være godt. Finder en rigtig god rytme på cyklen, ruten har jeg testet nogle gange inden så det spiller. Får min først gel som vi kommer ud af skifte-zonen, lidt vand også ellers fokus på tråd. Rigtig fint flow og god fornemmelse i kroppen. Mine watt holdes jævnt omkring de 268-269 gns. Tænker ikke det store over min hastighed, da det for mig udviklingsmæssigt kun er relevant om jeg træder flere watt end jeg hidtil har gjort. For vinden kommer fra øst og der er langt flere “stejle” bakker heroppe. Hvilket ødelægger rytmen og sænker farten.

For slynget den sidste gel ned omkring 30min mærket og skyller ned med lidt væske. Efter 49min kigger jeg på uret og ser 38.2km/t. ved allerede der at jeg taber tid, men mine watt viser god udvikling! Hvilket faktisk har størst betydning, da jeg ved at uanset hvad henter jeg 2-3minutter på løbet sammenlignet med mit Tri ved Søen.

1:12:26 siger uret da jeg hopper af cyklen og skal ind mod T2. Ikke noget prangende, men OK når man vurderer ift. watt, vejr og rute. Ind med cyklen, i et par løbesko og på med nummer. I dag skulle løbet spille en større rolle end sidst. Coach havde i hvert fald givet lov til at løbe all-out. Derfor skulle udgangstempoet også væsentligt under 4:00. snitter de to første kilometer i 3:43, som er ganske godkendt. Tror på at jeg kan sætte tempoet op, men har lært fra min træning af det kommer bedst hvis jeg øger gradvist. Fortsætter i samme tempo og beslutter at første runde skal løbes stabilt, ingen grund til at risikere yderligere når tempoet er højt.

Ud på runde 2 og forsøge at hente nogle sekunder pr. kilometer, men må bare erkende at ved forøgelse af tempo så låser min overkrop. Ikke det fedeste i verden. Det undre mig en del og ved virkelig ikke hvorfor, får vand hvert depot og fik kun 1 gel på hele løbeturen. Derfor må jeg holde mig til det stabile tempo hele vejen, drikke vand og fokusere på at rytmen ikke må gå tabt. Afslutter løbet med 38:03 på 10,14km – snit 3:46. Det siger mit eget ur, ruten er officielt 10,5km.

Løber i mål i tiden 2:09:59, som er en lille forbedring af min rekord på 2:10:56.

Hvordan er følelsen efter løbet og din evaluering af det?

Overordnet set er jeg ganske tilfreds, kører et solidt race, hvor der skal lægges vægt på solidt. Svømningen OK, plads til forbedring eller måske lidt mere fanden i voldskhed. Cykling, gode watt og generelt et godt flow. Udviklingen på cyklen er nok der hvor jeg holder mit fokus, for sammenlignet med Jels og Tri Ved Søen, kører jeg hhv. 252 NP, 260 NP og 270 i dag, så er jeg godt på vej! Løb er måske en anelse skuffende, men jeg er god til at være stabil også ikke mere end det.

Alt i alt; godkendt!

 

Vil du følge Jonas eller vores andre ambassadører på Instagram?

@jonas_running for at følge Jonas på instagram

@supplymytraining for at følge vores andre ambassadører og medlemmer på instragram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *